Jelenlegi hely

Német nyelvi hét 2016

Iskolánk 21. éve szervez német nyelvi gyakorló hetet német anyanyelvi környezetben. Mi a célja ennek a hétnek? Semmiképpen nem hasonlítható egy nyaraláshoz, városnézős, pihenős héthez.

l: a német nyelv használata autentikus környezetben, hogy a gyerekek meg merjenek szólalni németül, hogy gyakorolják magukat az előadásban, hogy meg tanuljanak csoportban dolgozni, hogy fejlődjön az önismeretük, hogy megismerjék az önálló alkotómunkát, az együttműködést.

A 21. századi munkavállalónak más körülmények között kell helytállnia, felértékelődött a rugalmasság, az alkalmazkodóképesség.  Ezért a hét alatt, minden nap változik a csoportok összetétele. A feladatokat 6-fős csoportokban oldják meg a gyerekek, két idősebb, tapasztaltabb diák vezetésével.

Mi hat a jó teljesítményre? A siker, az önbizalom, a megismerve tanulás, a kísérletezés, felfedezés. Azok a helyzetek, amik a munka, a „felnőttek” világában is előfordulnak. Hol lehet jegyet venni? Hogyan kérdezem meg, hogy mennyibe kerül valami? Hogyan kezdeményezek beszélgetést valakivel? A résztvevők véleménye szerint a hét egyik legjobb feladata egy riport készítése volt Innsbruckban, egy ott élő emberrel. Mindenkinek egy kérdést kellett feltenni az illetőnek, majd egy „selfit” kellett készíteni vele. Ezt a riportot este elő kellett adni.  Mi hat még a jó teljesítményre? A változatosság.  A feladatok, amiket a csoportok kaptak, igyekeztek az érdeklődést fenntartani, városi quiz, kutatás, fotózás, rajzolás, írás, majd az eredmények prezentálása. A siker, az önbizalom, a megismerve tanulás is hat a teljesítményre. Dicsérünk minden kezdeményezést, minden új szót, minden próbálkozást, mindent, amit lehet, mert csak egy önbizalomtól teljes ember tud bátran idegen nyelven megszólalni!

A jövő munkavállalóinak nagyon fontos lesz, hogy mondanivalójukat sok ember előtt, meggyőzően vállalják. A közönség előtti fellépés készségei, az érvelés, a nyilvános beszéd, kézzelfogható előnyt jelent. Erre is felkészítjük a gyerekeket.  Az utolsó napi fellépésre már a hét elejétől lehetett felkészülni. A tiroli Watzmann mondát önállóan dolgozták fel a csoportok, az előadás módja, szereposztás, díszlet (zene), mind a gyerekek saját fantáziáját tükrözte. A végeredmény fantasztikus volt, igazi színdarabokat láthattunk német nyelven!

A szociális készségek fejlesztése ezen a projekthéten minden nap az előtérben volt. A csoportos munka során megismerkedtek a résztvevők a demokrácia alapjaival, hogy toleránsan forduljanak egymás elképzelései felé, hogy odafigyeljenek a legfiatalabb véleményére is, hogy megtanuljanak együtt dolgozni.  Ez nem könnyű, még a felnőtteknek sem. De ha ezt, itt és most megtanulták, akkor könnyebb dolguk lesz az iskolában, és a munka világában is.

Fontos, hogy elfogadják egy másik ország kultúráját, megismerjék szokásait, irodalmát, ételeit. A sok helyszín (Rosenheim, Kufstein, Stans, Berchtesgaden, Innsbruck, Königsee) és élethelyzet ezt segítette elő.

A hét végén a gyerekek értékelik a saját és a csoportvezetők munkáját. A csoportvezetők pedig a csoporttagok munkáját.  Mi pedagógusok személyre szabott értékelést adunk minden egyes gyerekről. A gyerekeket nem egymáshoz, hanem önmagukhoz mérjük, amihez nagy segítséget nyújt az osztrák iskola tanárainak értékelése, a csoportvezető diákok értékelése és a gyerekek önértékelése. Ez a hét nem csak nyelvileg hoz motivációt, fejlődést, hanem az önálló gondolkodás terén is nagy előrelépéshez vezet.

VIDEÓ

Hogy itt ne csak az én véleményem álljon, idézek a gyerekek értékeléséből is:

 „Nagyon jó volt csoportban dolgozni, mindenki segített.” (Első táboros)

 „A legjobb a héten az a pillanat volt, mikor tudatosult bennem, hogy a német tanárnő minden mondatát értem.” (Másodszor volt táborban)

„Megtanultam jobban odafigyelni másokra a csoportban, együtt dolgozni velük. Jó volt, hogy a tábor végére sok új szóval gyarapodott a szókincsem.” (Csapatvezető,aki már háromszor vagy többször volt táborban)

 „Szerintem ez az egy hét óriási lehetőség, hogy valaki elmélyítse a tudását. Sokat fejlődtem abban, hogy „éles helyzetben” tudtam németül beszélni.” (Csapatvezető)

 „Már nem izgulok, ha németül kell beszélni.”(Első táboros)

 „Megtanultam elfogadni más embereket, akik nem feltétlenül úgy látják a világot, mint én.”(Másodszor volt táborban)