Jelenlegi hely

Projektmunka a német nyelvi órán

A projekt pedagógiai értelemben egy sajátos tanulási egység, egyszeri, komplex, a hagyományos iskolai tanórán túllépő programterv, amely a pedagógus-diák közötti partneri együttműködésen alapszik.

Gyakran használom ezt a módszert a német nyelvi órákon, mert ezzel tudok differenciálni,és a gyerekek motivációja is nagyobb ezeknél a feladatoknál.

A téma, amit a hatodikos tagozatos németes csoporttal kiválasztottunk az újságírás, illetve egy iskolai újság megszerkesztése volt. Egy tervet állítottunk össze, hogy mi érdekelné őket egy iskolaújságban? (Itt elmeséltem, hogy a Bókayban is volt egy rövid ideig iskola újság, és felidéztük a közös irodalmi élményeket is, Leiner Laura, Szent Johanna gimi, ahol szintén volt egy iskola újság).

A témát szabadon választott csoportokban dolgozták fel a gyerekek, a célokat és a feladatokat, már ők osztották fel maguk között. Az újságokat bemutatható formában összeállították. A mai német órán a csoport tagja bemutatták és értékelték egymás munkáit.

Minden gyerek egyéni ütemben tudott dolgozni, hisz több mint egy hét állt a csoportok rendelkezésére.  Lehetőség volt, hogy segítséget kérjenek tőlem (korrigálás), de ezzel nem élt mindenki.

A négy újság témakörei: Az iskola bemutatása, a német nyelvi tagozat munkája, sport, irodalom (könyvismertető), viccek, képregény, programok, időjárás, iskolai események.

Újság címek: Lajos Seite, Afazeitung, Schülermagazin, Bókay Árpád Schülerzeitung

Minden újság 4-8 oldalas volt, komoly munkát fektettek bele az „újságírók”. Igazán kitűnő eredményt értek el.    

A projektmunka módszerét többször választom a tanév folyamán, mert ez a munka lehetőséget ad a gyerekeknek önállóan feldolgozni egy anyagot és ezáltal sokkal többet tudnak tanulni. Szívesen dolgoznak együtt, csoportban. Az eredeti tervem az volt, hogy közösen állítunk össze egy újságot, mindenki megszerkeszt egy-egy oldalt. Amikor ezt felvetettem, mindenki tiltakozott, hogy a csoportok önállóan akarnak egy újságot megszerkeszteni (ez sokkal több munkával járt). Természetesen belementem a változtatásba. Egy hét volt a feladat megoldására.

Az értékelést is közösen végeztük. Tapasztalatom szerint a gyerekek sokkal reálisabban látják a saját illetve egymás munkáit, mint azt mi pedagógusok gondolnánk. Reális értékelések születtek és a legfontosabb, hogy senki nem bántódik meg egy-egy pontszám miatt. A végeredmény pedig önmagáért beszél.

Thomann Julianna

Tags: