Jelenlegi hely

Ismertető

A számítógép használata beköltözött iskolánk hétköznapjaiba. A szülők az elektronikus naplóból tájékozódnak, az ebédet elektronikusan utalhatják. Az ebédbefizetésekkor a pénztárban felbúg a nyomtató, a statisztikák idejében kopog a titkári gép billentyűzete. A faliújságra szánt hirdetések az igazgatóhelyettesi irodában készülnek, a félévi osztályátlagok diagramjai az otthoni számítógépeken. A házirend, a tanterv, az igazgatói irodában. A könyvtári kölcsönzéseket számítógépes program segíti. A biológia és szorobán verseny eredményeit az iskola számítógépein értékeljük, az okleveleket is házilag nyomtatjuk ki. Tanuljuk a gép nyelvét, próbáljuk megérteni, szeretnénk a "lelkébe" látni, megértetni vele magunkat. És természetesen tanítjuk is mint tantárgyat, a gyerekeknek. Reményeink szerint egyre jobb körülmények között.

A technikai eszközök fejlődésével nehéz felvenni a versenyt, mégis kötelező feladat. A fejlesztéseknél nagyon sok szempontot kell figyelembe vennünk, és ezek szerint döntenünk. Vannak rövid távú terveink, és hosszú távú elképzeléseink, és vannak álmaink. Elsődleges célunk, hogy nyugodt feltételeket teremtsünk a tanuláshoz, kellemes környezetben. Örülünk, ha korszerű számítógépeken tanulhatnak diákjaink. A legnagyobb kihívás az informatika tanításában talán az az eltérő háttérismeret, amely a gyerekek között itt fokozottan jelentkezik. Ennek oka az érdeklődés mellett az otthoni lehetőségek közti különbségekből is adódhat. Szeretnénk ezeket a különbségeket csökkenteni, egyben ráirányítani a gyerekek figyelmét arra, mi mindenre használhatják a számítógépet a játékon kívül is.

Hiszen van, akit a játékok vonzanak, van, aki programozni szeret, van, aki rajzolni és olyan is, aki a szövegszerkesztő menüjét bogarássza, hogy saját novelláját írhassa meg. Mások bemutatót készítenek a kiselőadásukhoz. 

Sikerült a gépterem számítógépeit közel egy színvonalúvá fejleszteni, ezeket egy hálózatba kötni. A számítógépek folyamatos fejlesztést igényelnek, aminek nagyon nehéz megfelelni. A lehetőségekhez képest megfelelő processzor és memória dolgozik a gépekben. A nagyméretű háttértárakon kényelmesen elférünk, és minden konfigurációhoz CD meghajtó is tartozik. Multimédiás lehetőségekkel támogatottak a gépek, LCD monitorral felszerelve. Munkánkat rendszergazda segíti. Neki köszönhetően olyan hálózati rendszert építettünk ki, amelyben minden tanuló saját bejelentkezési kóddal és tárhellyel rendelkezik a szerver számítógépen. Ezáltal megszokják a gyerekek, hogy saját munkaállomáson dolgoznak, a rendszerbe a be- és kijelentkezés, az adatmentés napi rutinná válik. További előny az adatvédelem, hiszen mások nem férhetnek hozzá a munkáikhoz. Fontosnak tarjuk az elektronikus etikett megismertetését tanulóinkkal.

A fejlődés, a fejlesztés óriási terheket ró az iskolára, ezért szeretnénk, ha tanulóink magukénak éreznék a termet, vigyáznának a berendezésekre, megkímélnék azt, amink van, hiszen ez a továbbfejlődés záloga. A gyarapodáshoz szükséges anyagi hátteret az iskola egyedül nem tudná fedezni, ebben óriási szerep jut iskolánk alapítványának, a Kerek Világ Alapítványnak, és ezáltal a szülőknek, és minden támogatónknak. A CNW segítségével építettük ki korszerű hálózatunkat.

Fontosnak tartjuk a legális vagy a szabadon alkalmazható programok használatát, és ezt a gyerekekben is tudatosítjuk. A tanítást segíti még az Imagine Logo "teknőcös" programnyelv is. A gyerekek 6. osztálytól kezdődően tanulnak informatikát. Az órákon rövid elméleti kitekintések mellett a gyakorlatra fektetjük a hangsúlyt. Ennek keretében a gyerekek megismerkednek rajzoló és animáció készítő programokkal, a szövegszerkesztés, a bemutató készítés és a táblázatkezelés alapjaival, a hatékony internetes kereséssel, az elektronikus levelezéssel, a Logo segítségével a programozás alapjaival, alapszinten a honlapszerkesztés rejtelmeivel. Igyekszünk minél hatékonyabban tanítani, ezért a gyakorlati feladatok, és a megoldáshoz útmutatók a helyi hálózaton lévő portálunkon találhatóak, így a gyerekek saját ütemükben haladhatnak, és a szövegértésük is fejlődik. Természetesen, ha elakadnak a megoldás menetében, tanári segítséget kapnak. A tananyag nagy részét nyilvánossá fogjuk tenni az internet segítségével, így otthon is gyakorolhatnak, illetve plusz feladatokat oldhatnak meg a gyerekek. Az Online tanító rendszerünkre egyelőre a Logo programozás kezdeti lépéseit töltöttük fel, ami regisztráció után hozzáférhető számukra. A legtehetségesebbek különböző helyi, kerületi és országos versenyeken mérhetik össze a tudásukat.

Az informatika termünk multimédia laborként is funkcionál, komfortos körülmények között vehetnek részt a gyerekek a különböző foglalkozásokon, számítástechnika, nyelvi és egyéb órákon, szakkörökön.

Suszter Balázs 
informatikatanár